عدس یا گوشت فقرا

عدس یکی از بهترین حبوبات محسوب می شود که ۲۰ درصد پروتئین دارد و حاوی مقداری آهن است که البته از نوع آهن گیاهی است و لابد می دانید که آهن های گیاهی به خوبی آهن های حیوانی جذب نمی شوند اما به هر حال اگر عدس را با مواد غذایی که ویتامین C و یا بتاکاروتن دارند (مثل گوجه فرنگی یا انواع مرکبات) مصرف کنید، جذب آهن آن به شدت بالا می رود.... در کل، به دلیل آهن و پروتئین موجود در آن، عدس را گوشت فقرا هم می نامند. البته برخلاف پروتئین های حیوانی، عدس فاقد ویتامین B۱۲ است که در گوشت وجود دارد. بنابراین نمی توان تنها از این ماده غذایی استفاده کرد زیرا گوشت دارای مواد مغذی ای است که در عدس یافت نمی شود. این ماده غذایی به شکل عدسی به عنوان یک صبحانه مغذی تهیه شده و تکمیل کننده غذا در عدس پلو است و باز هم می گوییم که یکی از بهترین نوع حبوبات به حساب می آید. مساله ای که باید به آن توجه کرد این است که حبوبات به طور کلی نفاخ هستند و باید کامل پخته شوند. برخلاف سایر حبوبات که نفخ آنها با خیساندن تا حدی از بین می رود، نفخ عدس با خیساندن چندان از بین نمی رود و با اینکه نفخ آن کمتر از نخود و لوبیاست اما به هر حال باید خیلی خوب بپزد تا کامل هضم شود. متاسفانه بسیاری از افراد عدس را به حد کفایت نمی پزند و این موضوع سبب هضم نشدن آن به ویژه در کودکان می شود، به طوری که دانه های عدس موقع خوردن زیر دندان حس می شود. پس فراموش نکنید که عدس فواید بسیاری دارد، به شرط آنکه صحیح پخته شود تا به طور کامل هضم شده و فرد بتواند از آهن و پروتئین آن بهره کامل را ببرد.

مجید کرامتی مقدم ; ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ ; شنبه ٢٥ تیر ۱۳٩٠