مرگ 3 تن ماهی ساردین در دریای عمان+عکس


کشتی های صید ترال که تمامی کف دریا را مورد تخریب قرار می دهند زیستگاه و بستر زندگی سایر ماهی ها را از بین می برند و برای سایر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است.

کشتی های صید ترال که تمامی کف دریا را مورد تخریب قرار می دهند زیستگاه و بستر زندگی سایر ماهی ها را از بین می برند و برای سایر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است.

به گزارش جنوب نیوز، با مرگ هزاران قطعه ماهی و تجمع اجساد آنها در اطراف بندر زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان و انتشار بوی تعفن در فضای این منطقه بسیاری از صیادان کنارک خواستار بررسی علت این حادثه شدند.

 تلف شدن هزاران قطعه ماهی در اطراف اسکله صیادی بندر زرآباد از توابع شهرستان کنارک موجب اعتراض بسیاری از صیادان منطقه به فعالیت کشتی های صید ترال یا کف روب شد.

ناصر جدگال یکی از صیادان این منطقه حادثه رخ داده را ناشی از فعالیت کشتی های ترال دانست و در این رابطه گفت: کشتی های صید ترال که تمامی کف دریا را مورد تخریب قرار می دهند زیستگاه و بستر زندگی سایر ماهی ها را از بین می برند و برای سایر صیادان منطقه نیز به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی آورند و به طور حتم این اتفاق ناشی از همین اقدام است.




وی اظهارکرد: این روش صید به دلیل به دام انداختن بچه ماهی ها علاوه بر منقرض کردن نسل آبزیان چراگاه های دریایی را هم تخریب می کند و سال به سال ذخایر آبزیان دریایی را کاهش می دهد.

یکی دیگر از صیادان این منطقه نیز بیان داشت: صید ترال یا کف روب یکی از مخرب ترین روش های صید در دریای عمان است که ادامه آن درطول سال ازسوی سودجویان نه تنها نسل آبزیان را از بین می برد بلکه شاید نسلی از انسانها را هم از دیدن گونه های مختلف ماهیان در آینده محروم کند.

مسلم بهرامی ابراز داشت: ترال برای کشیده شدن در آبهای سطحی، عمیق وحتی کف دریا استفاده می شود که این عمل باعث آشفتگی و برهم خوردن توازن در زندگی دریایی می شود و معیشت صیادان را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: در این روش با استفاده از تور به شکل کیسه‌ای که انتهای آن کاملا بسته شده است و کشیدن آن توسط شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و با فاصله از کف دریا نسبت به صید آبزیان اقدام می‌شود.

وی گفت: در این نوع صید آبزیانی صید می‌شوند که ارزش تجاری و اقتصادی ندارند و بازگرداندن آنها به دریا نیز فایده‌ای به حال غنی شدن ذخایر آبزیان ندارد. 




وی افزود: در این روش صید  معمولا۸۰ تا ۹۰ درصد ماهی‌های صید شده به عنوان دورریز به دریا ریخته می‌شود و احتمال می رود ماهی های مرده تجمع یافته در بندر زرآباد نیز به همین دلیل باشد.

تلف شدن ماهی ها در بندر کنارک ارتباطی با صید ترال ندارد

در همین رابطه مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر مبنی برعلت وقوع این حادثه بیان داشت: ابتدای هفته جاری تعدادی ماهی تلف شده ساردین در اطراف اسکله صیادی زرآباد مشاهده شد که تحقیقات به منظور علت این حادثه از دقایق اولیه در دستور کار قرار گرفت.

محسن علی گلشنی بیان داشت: با ورود و آغاز تحقیقات توسط گروه های زیست محیطی و مرکز تحقیقات شیلات و بازدید میدانی که صورت گرفت بافت های ماهی های تلف شده مورد آزمایش و نمونه برداری قرار گرفت.


وی ابراز داشت: تاکنون هیچ اثری از مسمومیت و یا آلودگی که منجر به مرگ این تعداد ماهی شده باشد دیده نشده است.

وی یادآور بررسی های تکمیلی از دریا و خشکی و حتی بازرسی از شناورهای صیادی تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است و علت تلف شدن این ماهی ها مشخص نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلایل نامعلوم 3 تن ماهی ساردین در این منطقه تلف شده است.

هیچ کشتی صید ترال در منطقه فعالیت ندارد

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان همچنین با بیان اینکه هیچ کشتی صید ترالی در منطقه حضور نداشته و فعالیت نمی کند به خبرنگار مهر گفت: ارتباط تلف شدن این ماهی به دلیل فعالیت کشتی های صید ترال صحت ندارد زیرا هیچ کشتی با این نوع صید در منطقه فعالیت ندارد.

وی افزود: با فرض اینکه کشتی های ترال به صورت غیر مجاز اقدام به این کار کرده باشند نیز این فرضیه مردود است زیرا قطر چشمه های تور کشتی های صید ترال بیش از 20 میلی متر است و این در حالی است که ماهی های تلف شده قطری کمتر از 20 میلیمتر داشته و از چشمه تور صیادان رد می شوند.

وی در پاسخ به اعتراض صیادان در خصوص تخریب بستر دریا توسط کشتی های صید ترال اظهار داشت: بنابر قوانین موجود تنها در برخی از فصول خاص به این کشتی ها اجازه فعالیت داده می شود که در تمامی مدت فعالیت یگان حفاظت فعالیت آنها را تحت نظر دارد.

گلشنی یادآور شد: به منظور حمایت از ذخایر دریایی اجازه صید به این نوع کشتی ها در آبهای زیر 8 مایل داده نمی شود و لذا صید آنها با توجه به رعایت قوانین تهدیدی برای محیط زیست محسوب نمی شود.





وی گفت: در صورت مشاهده صید به روش ترال و در فاصله کمتر از 8 مایل پروانه فعالیت این کشتی ها لغو و باطل خواهد شد.

وی افزود: کشتی های صید ترال گونه هایی را صید می کنند که جنبه تجاری نداشته و لذا تاثیری در صید سایر لنج ها نیز ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل حمایت از صیادان ایرانی حتی مجوز حضور به کشتی های خارجی و کشور های دیگر داده نمی شود و لذا شایعاتی که در این زمینه به آن دامن زده می شود که کشتی های ترال روزی صیادان منطقه را کم کرده اند خبر هایی از جنس سیاسی است.

گلشنی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دو هزار و 400 شناور در جنوب استان فعالیت دارند که از این تعداد یک هزار و 200 فروند به لنج های صیادی تعلق دارد.

وی تعداد افراد شاغل در بخش شیلات و صید و صیادی را 100 هزار نفر در استان عنوان کرد و گفت: 25 هزار نفر از این جامعه را صیادان تشکیل می دهند. / ز

منبع مهر

مجید کرامتی مقدم ; ۱:۳۱ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۸ آبان ۱۳٩۳