یادمان نرود قهرمانی زود گذر است فرامین اخلاقی برای ورزشکاران

 

 اخلاق ورزش
1- ورزش کن به خاطر ورزش، نه به منظور نفع شخصی و یا جاه طلبی. به قوانین و دوستانت وفادار باش، قوی بودن جزیی از خوب است.
2- تمرین کن تا زمانی که زنده ای و تا هنگامی که قدرت داری، ولی مطیع قوانین ورزش باش. در حالی که استقامت و پایداری می کنی، به وظایف خودت آشنا باش.
3- هنگام ورزش تمام قدرتت خودت را صرف کن، ولی توجه کن که ورزش محتوی زندگی نیست، بلکه نوایی است که زندگی را همراهی می کند.
4- هیچ وقت مایوس نشو و زمین ورزش را ترک نکن، نه هنگام تمرین و نه هنگام نبرد؛ ولی بدان که ورزش با تمام نقاط مثبتش ارزش یک ساعت بیمار شدن را ندارد.
5- از زیر هیچ نیرویی شانه خالی مکن و با کمال جوانمردی از هر برد تصادفی چشم بپوش. سعی کن به جای تشویق تماشاچیان، رضایت وجدانت را به دست بیاوری.
اولین تبریک به حریف برنده و اولین تشکر از حریف بازنده باید از طریق تو گفته شود. تو اجازه داری برای خود، تیم و باشگاهت فقط یک آرزو داشته باشی: «امیدوارم، همیشه حریف بهتر برنده شود»
لشکری-کشتی
6- قوی ترین حریف را انتخاب کن ولی او را صمیمی ترین دوست خود بدان.فراموش مکن که همیشه حق با میهمان است.
7- لاف نزن و با افتخار پیروز شو. هنگام باخت بهانه ای نیاور. مهمتر از هر بردی، رفتار و برخورد توست.
8- مطیع داور باش، بدون کوچکترین تعرضی؛ حتی اگر او به نظر تو در قضاوت اشتباه می کند.
9- اولین تبریک به حریف برنده و اولین تشکر از حریف بازنده باید از طریق تو گفته شود. تو اجازه داری برای خود، تیم و باشگاهت فقط یک آرزو داشته باشی: «امیدوارم، همیشه حریف بهتر برنده شود»
10- بدن خوت را تمیز و روحت را پاک نگهدار و سعی کن که همیشه برای خودت، تیم، باشگاه و کشورت افتخار کسب کنی.
بخش ورزشی تبیان
@varzesh_ir 

مجید کرامتی مقدم ; ٧:۱۸ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٤

فواید طناب زنی

اگر از رفتن به سالن ورزشی، دویدن، یا تجهیزات ورزش خانگی خسته شده ‌اید، طناب زدن ورزش کم هزینه ای است که می توان آن را در یک فضای کوچک اجرا کرد.طناب زدن ورزش کم هزین ه­ای است که می­ توان آن را در یک فضای کوچک اجرا کرد. 
در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می­ شود و این دستگاه مهم بدن آمادگی لازم را به دست می­ آورد. کسی که فعالیت خود را بر طناب زدن استوار کند، عضلات بزرگ و مهم بدن را درگیر می­ کند و این خود عملی اساسی در جهت تقویت عضلات و قدرت بخشیدن به عضلات بدن است.
هنگام طناب زدن، ضربان قلب افزایش می­ یابد به گونه­ ای که می توان ضربان را به ۱۶۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه رساند. میزان اکسیژن مصرفی نیز ۶۰ تا ۸۰ درصد حداکثر اکسیژن مصرفی و یا بیشتر مشاهده شده است. ۱۰ دقیقه طناب زدن به همان اندازه در بهبودی آمادگی جسمانی مؤثر است که ۳۰ دقیقه انجام فعالیتی به نام جاگینگ (دوی آرام). 
میزان پیشرفت آمادگی جسمانی مربوط به تمرین، رابطه مستقیمی با شدت تمرین دارد.
**** طناب زدن برای کسانی وزن بالا یا نرمی و پوکی استخوان و یا مشکلات زانو دارند مضر هست.

مجید کرامتی مقدم ; ٧:۱٢ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩٤

معلمان تربیت بدنی مراقب سلامتی خود باشند

 

هرچند معلمان ورزش و تربیت بدنی فرشته سلامتی جسمانی و روانی دانش آموزان هستند، اما این قشر محبوب در طول سال های کاری دچار صدمات جسمانی عدیده ای می شوند که لازم است با این عوارض آشنا شده و همواره اقدامات پیشگیرانه را سرلوحه کار خود قرار دهند .البته معلمان تربیت بدنی و ورزش به خوبی آگاه هستند که در هر صورت همه مشاغل اجتماعی با مشکلاتی روبه رو هستند و هیچ شغلی خالی از سختی و ایجاد صدمات و عوارض جسمانی و یا حتی روانی در جامعه نیست، اما همه این مشاغل پیش بینی های ایمنی را در محیط کاری، شرط اول به حساب می آورند. در این میان و در بخش تربیت بدنی و ورزش، مسئولان امور و مدیران مدارس این فضای ایمن و مطلوب را تا حد امکان برای حفظ سلامتی مربیان تربیت بدنی و ورزش به عنوان وظیفه حقوقی ایجاد می کنند، اما خود معلمان تربیت بدنی سهم عمده ای را باید در حفظ سلامتی خود در طول سی سال کار به عهده داشته باشند تا از کلیه عوارض به طورکامل در امان بمانند. صدمات و عوارض نامطلوبی که این شغل شریف را تهدید می کند، عبارتند از:
1. عوارض پوستی
از آنجا که معلمان تربیـــت بدنی و ورزش عموما درفضاهای باز به تدریس تربیت بدنی و ورزش می‌پردازند در دراز مدت بر اثر سرما، بادهای شدید و یا نور آفتاب دچار عوارض پوستی (به ویژه خانم ها)می شوند که باید به این امر توجه جدی داشته با شند تا درآینده با پوستی چروکیده (به ویژه صورت) و غیرمتعارف روبه رو نشوند.
2. دردهای مچ پا و ساق پا
دردهای مچ پا وساق پا از شایع ترین عوارض کاری معلمان تربیت بدنی است که این عارضه نیز بر اثر ایستادن های مداوم در هوای سرد ایجاد می گردد.
3. استخوان درد
این نوع درد شامل همه استخوان های بدن می شود که البته در فصول سرد اتفاق می افتد. معلمان تربیت بدنی به خوبی می دا نند که راه دور ماندن از این دردها استفاده از لباس گرم و استاندارد (مناسب با شرایط جوی) کفش و جوراب مناسب، کلاه پشمی، دستکش پشمی (در زمستان) و لباس های زیر مناسب می باشد. معلمان تربیت بدنی جوان توجه داشته باشند که این عوارض بعد از بیست سال کار، خود را نشان خواهد داد. بنابراین به آن ها توصیه می شود از ابتدای شروع کار به این امور توجه جدی داشته باشند.
4.صدا
معلمان محترم تربیت بدنی و ورزش چون درفضای باز به تدریس و هدایت ورزشی دانش آموزان مشغول هستند، مجبور به استفاده از صدای بلند می شوند. چنانچه این امر در طول خدمت ورزشی آنها ادامه پیدا کند، دچار عارضه های خطرناک موسوم به گره صوتی یا هر عارضه دیگری در بخش حنجره آنها می شود.
5.آلودگی هوا
از آنجا که در بعضی از شهرهای بزرگ احتمال آلودگی هوا بسیار زیاد است و انجام فعالیتهای ورزشی در این آلودگی های فضایی هم برای معلمان تربیت بدنی و هم دانش آموزان کاملا مضر است، انتظار این است در این گونه مواقع از فعالیت داخل کلاس استفاده شود تا از مضرات چنین فعالیت هایی در هوای آلوده مصون بمانند.

مجید کرامتی مقدم ; ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٤

15نشانه ای که به شما میگوید کمبود ویتامین دارید:

 

 15نشانه ای که به شما میگوید کمبود ویتامین دارید:
1-درد در انگشت ها, پشت ساق پا وکف پا (کلسیم ,پتاسیم, منیزیم)
2-شکاف درگوشه لب ها(گروه ویتامین B)
3-احساس خستگی (B2)
4-خواب رفتن وکرخی دست وپا (B6وB12)
5-جوش های قرمز در بازوها وگونه ها (AوD)
6-افسردگی (D)
7-ریزش موی شدید (B)
8-اختلالات دید شبانه (A)
9-بی اشتهایی (B)
10-حالت تهوع, یبوست ونفخ (B12)
11-خونریزی لثه وزخم هایی که دیر خوب میشن (C)
12-سردرد و سر گیجه (B3)
13-اسهال (B9)
14-بی خوابی (B5)
15-خشکی پوست (AوB)

مجید کرامتی مقدم ; ۳:۱۸ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٤ آبان ۱۳٩٤

کمبود ویتامین A باعث افزایش وزن میشود!

پژوهشگران انجمن تیروئید آمریکا بر این باورند که کمبود ویتامین A در بدن به‌طور ثانویه با افزایش وزن در ارتباط است.
آن‌ها با اعلام اینکه 12 درصد از آمریکایی‌ها از بیماری‌های مربوط به تیروئید رنج می‌برند،
عنوان کردند که کمبود سطح ویتامین A در بدن می‌تواند باعث کم‌کاری تیروئید و افزایش وزن ناشی از آن شود. البته این افزایش وزن، چیزی حدود 7-5 کیلوگرم خواهد بود که اگر در رژیم‌های تجویزی کاهش وزن در نظر گرفته شود،
کمک زیادی به بهبود روند رژیم‌درمانی خواهد کرد.

مجید کرامتی مقدم ; ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳ آبان ۱۳٩٤

سردرد ناشی از ورزش:

سردرد ناشی از ورزش:
 
منبع :  www.relieve-migraine-headache.com
مترجم : فریدون شیرمحمدلی
 انجمن پزشکی کوهستان ایران: این سردرد از بدترین نوع تسلسل باطل است. شما مبتلا به سردرد ناشی از ورزش می شوید ، ولی باز همان ورزش است که می تواند موثرترین روش  توقف سردرد تان باشد! برخی افراد دچار  میگرن از ورزش کردن می ترسند ، از اینکه ورزش ممکن است درد کوبنده ای ایجاد کند که می تواند ساعت ها یا روز ها ادامه یابد.افراد با سردرد های تنشی سعی می کنند ورزش کنند ، اما در می یابند که درد فقط افزایش پیدا می کند. در این مورد چه کار می توانید بکنید؟
 چرا ورزش می تواند سبب سردرد شود؟
به چند دلیل سردرد ناشی از ورزش می توان گریبانگیر شما شود. ابتدا ، ذکر این نکته مهم است که سردرد می تواند علامت موردی بسیار جدی باشد. اگر چنین سردردی برای اولین بار بر شما عارض شد ، یا بسیار بدتر از سردرد های قبل است ، همین الان پیش دکتر بروید. دکتر می تواند موارد جدی تر را جدا کند و توصیه هایی به شما بکند.
در مورد اکثر ما ، علت آن جدی نیست! ورزش بسیار شدید شایع ترین علت می باشد.این نوع سردرد ناشی از ورزش به طور بسیار معمول در افرادی که ورزش هایی مانند وزنه برداری انجام می دهند پیش می آید. در مورد مبتلایان به  میگرن ، در صورت شروع یک برنامه ورزشی ، این سردرد ممکن است  تنها یک شوک به سیستم تان باشد. تغییرات اغلب باعث تحریک میگرن خواهند شد. برخی معتقدند که علت سردرد گشاد شدن رگ های خونی در طی ورزش است. در مورد بقیه ، علت افت سطوح قند خون است.

 
9  روش متوقف کردن سردرد ناشی از ورزش
 
    قبل از آغاز ورزش خودتان را گرم و پس از ورزش سرد کنید.ابتدا کمی ورزش سبک انجام دهید یا چند دقیقه  حرکات کششی را امتحان کنید. این کار نه تنها سردرد ناشی از ورزش را از بین می برد بلکه به پرهیز از درد زیاد ماهیچه که می تواند بعدا به سردرد منجر شود ، کمک کند.
    به آرامی شروع کنید. اگر تازه یک برنامه ورزشی را شروع کرده اید ، با ورزش شدید آغاز نکنید. می توانید چیزی به سادگی یک پیاده روی سریع روزانه را دنبال کنید و بعد وقتی بدن تان عادت کرد ، ادامه دهید. عقل حکم می کند که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید ، به خصوص اگر بالای 40 سال هستید یا آسیب یا مشکل قلبی دارید ، با دکتر تان مشورت کنید.
    به بدنتان خوب آب برسانید.یعنی آب بنوشید!
    از ورزشی که شامل خم شدن طولانی مدت است اجتناب کنید.
    اگر به توصیه های فوق عمل کردید و هنوز هم دچار سردرد می شوید ، قبل از شروع ورزش تعدادی از NSAIDs نظیر ایبوپروفن (Advil ) را امتحان کنید.
    ورزش آرام تری را امتحان کنید. شدت کمتر ، کشش بیشتر . برای مثال اگر تنیس ایجاد مشکل می کند ، به جای آن شنا را امتحان کنید.
    قبل از شروع ورزش  ، مصرف دارویی که رگ های خونی را منقبض می کند نظیر Ergomar را امتحان کنید.
    اگر مشکل ، افت سطوح قند خون باشد قبل از شروع ورزش قرص گلوکز بخورید و بعد پس از اتمام ورزش ( در ظرف یک ساعت ) یک اسنک نشاسته ای یا از این هم بهتر غذایی کامل بخورید.
    ورزش را به آرامی به پایان ببرید.اگر در حال ورزش شدید هستید ، به ناگهان متوقف نکنید.
    داروهای مورد استفاده متداول : انجمن بین المللی سردرد می نویسد که  Indocin  ( داروی ضد التهاب ) به طور رایج برای درمان این نوع سردرد (سردرد primary exertional یا سردرد primary cough ) استفاده می شود. برخی بیماران ergotamine tartrate را هم مصرف کرده اند. در مصرف این داروها باید احتیاط کرد – اول حتما با دکتر خود مشورت کنید. 
 اگر این توصیه ها را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید ، در می یابید که این سردرد ها کمتر و کمتر و فواید آن بیشتر و بیشتر می شوند. اجتناب از ورزش به خاطر سردرد ناشی از ورزش یک پس روی است. وقت آن است که رو به جلو و رو به بالا حرکت کنیم !
انجمن پزشکی کوهستان ایران - دکتر حمید مساعدیان

مجید کرامتی مقدم ; ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۳ آبان ۱۳٩٤