پیشرفته ترین کلاه ایمنی هوشمند در جهان / عکس

فناوری اطلاعات > ارتباطات - محققان آلمانی توانسته اند پیشرفته ترین کلاه ایمنی هوشمند جهان را بسازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گرچه در ظاهر کلاه ایمنی هوشمند Cranium iC-R به سبب طراحی خاصی که دارد متعلق به آینده به نظر می رسد اما باید پذیرفت که همزمان با توسعه فناوری ساخت موتورسیکلتها، طرح کلی کلاه های ایمنی نیز متنوع تر از قبل شده است.

در این فناوری جدید از دو نمایشگر تمام رنگی LED، دو دوربین در جلو و عقب، سیستم ارتباطاتی بلوتوث، امکان برقراری تماس تلفنی، کنترل صوتی، سیستم هشدار برخورد از عقب و در نهایت سیستم تیره کننده پنجره دید استفاده شده است. از این رو می توان این فناوری نوین را به عنوان پیشرفته ترین کلاه ایمنی هوشمند جهان در نظر گرفت.

در این کلاه جدید بیشتر از تمام کلاه های مشابه از تجهیزات الکترونیکی استفاده شده است که در نتیجه تأمین انرژی الکتریکی لازم برای آنها می تواند مسأله ای نگران کننده باشد. اما سازندگان این وسیله کاربردی به تمامی جوانب فکر کرده اند. آنها صفحه خورشیدی را در قسمت بالایی کلاه تعبیه کرده اند تا در مواقع ضروری از هر نظر در تأمین انرژی خودکفا باشد. البته نباید از باتری کوچک این کلاه نیز غافل شد که با هر بار شارژ تا ۸ ساعت کارایی دارد.

این فناوری جدید با قیمتی درحدود ۱۶۰۰ دلار ارایه می شود که در نوع خود بهای قابل توجهی است.

در این کلاه هوشمند که توسط محققان آلمانی ساخته شده دو نمایشگر LED آن از نوع شفاف بوده و هر یک تصویر زنده از از عقب و مسیر پیش رو در اختیار موتورسیکلت ران قرار می دهد. این دور دوربین بخشی از سیستم دید ۳۶۰ درجه کلاه هوشمند Cranium iC-R به شمار می آیند. از این رو کاربر نیاز به چرخاندن سر خود در حین هدایت موتورسیکلت نخواهد داشت.

فردی که این کلاه را بر سر می گذارد به دلخواه خود می تواند تنها با فشردن یک دکمه و در کمتر از یک ثانیه قسمت جلویی آن را به رنگ تیره تبدیل کند.

مجید کرامتی مقدم ; ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳ تیر ۱۳٩٤

صداوسیما از مسابقه والیبال چقدر درآمد آگهی دارد؟

اقتصاد > بازرگانی - دنیای اقتصاد نوشت:

صداوسیما از مسابقه والیبال چقدر درآمد آگهی دارد؟/صداوسبما دوست دارد بازی5ست باشد نه 3ست!


بخشنامه تعرفه آگهی‌های صداوسیما در سال 94، زمستان سال 93 تصویب و ابلاغ شده است.

این لیست که همه ضوابط در آن مندرج شده، همین حالا هم روی سایت بازرگانی صداوسیما به چشم می‌خورد و طبیعی است که مبنای محاسبات ما نیز همین بخشنامه باشد.

در این فایل، مشتریان صداوسیما به چهار گروه تقسیم شده‌اند که ما به زبان ساده، هر کدام از آنها را و مبلغی که باید برای هر ثانیه آگهی در هنگام پخش مسابقه والیبال ایران و آمریکا پرداخت می‌کردند، به شما معرفی می‌کنیم. تنها پیش از ورود به اعداد و ارقام نهایی، باید دو تعریف را با هم مرور کنیم که اولی «طبقه» است.

براساس ضوابط جاری صداوسیما، تعرفه‌های سازمان براساس کیفیت برنامه، نوع استقبال از آن و نیز ساعت پخش، به 35 طبقه تقسیم می‌شود که در این میان هر چه از طبقه نخست به سمت طبقه 35 حرکت می‌کنیم، نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

شما در جدول فوق خواهید دید که همه آگهی‌های شبکه سه هنگام پخش بازی ایران و آمریکا با تعرفه طبقه 35 محاسبه شده و حتی گاهی به ضریب هم رسیده است! در حال حاضر نرخ پایه آگهی‌های تلویزیونی برای طبقه 35، ثانیه‌ای 7 میلیون و 410 هزار تومان است. مفهوم دومی که باید در نظر گرفته شود، «ضریب ماهانه» است.

بر این اساس، نرخ آگهی‌های صداوسیما در هر ماه متفاوت است. در جدولی که روی سایت قرار گرفته، مشخص است که آگهی‌های خردادماه 30 درصد افزایش نرخ دارند، بنابراین کسانی که در طبقه 35 باشند و در ماه خرداد بخواهند به تلویزیون آگهی بدهند،

باید هر ثانیه 9 میلیون و 633 هزار تومان بپردازند. جالب است بدانید حتی جایگاه پخش آگهی (مثلا به‌عنوان تبلیغ اول یا دوم) می‌تواند منجر به افزایش قیمت تا 30 درصد شود! 


گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه- ضریب 35+ 100 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 19 میلیون و 266 هزار تومان.


گروه دوم: بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری- ضریب 35+ 60 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 15 میلیون و 412 هزار و 800 تومان.


گروه سوم: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات عام عمومی و غیردولتی- ضریب 35+ 30 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 12 میلیون و 522 هزار و 900 تومان.


گروه چهارم: دیگران- ضریب 35- هر ثانیه آگهی معادل: 9 میلیون و 633 هزار تومان.

   یک درآمد میلیاردی


نرخ‌ها را می‌بینید و البته شاهد حجم آگهی‌ها هم هستید؛ بنابراین احتمالا محاسبه تقریبی درآمد صداوسیما از ناحیه پخش مسابقات والیبال چندان دشوار نخواهد بود. با این وجود دستیابی به یک عدد دقیق در این گزارش، به دلایلی مقدور نیست.

از جمله مهم‌ترین عوامل این موضوع آن است که بسیاری از شرکت‌های طرف حساب صداوسیما بر اساس نوع قراردادهایی که با سازمان می‌بندند، از مشوق‌های این مجموعه بهره‌مند می‌شوند؛

حمایت‌هایی که اصطلاحا از آنها به‌عنوان «اضافه‌پخش» یاد می‌شود و محاسبه دقیق مبلغ پرداختی را ناممکن می‌سازد. در این میان اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
- در اطلاعیه‌هایی که برای بازی ایران- آمریکا و ایران- لهستان روی خروجی سایت بازرگانی صداوسیما قرار گرفته، این نکته درج شده که تبلیغات مربوط به نشان آگهی و تقدیم برنامه در لیگ جهانی والیبال قبلا واگذار شده است.

در تماسی که خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» با واحد آگهی بازرگانی صداوسیما داشت، متصدی مربوطه ضمن تایید این مطلب، از اعلام رقم توافق شده در این مورد خودداری کرد. آنچه مشخص است اینکه بخش نشان آگهی و نیز آگهی تقدیم برنامه تا پایان لیگ جهانی در اختیار هیچ شرکت دیگری قرار نخواهد گرفت؛ چرا که قبلا قرارداد واگذاری‌اش را بسته‌اند.


- پخش زیرنویس‌های تبلیغاتی را هم باید به مجموعه درآمدهای سازمان اضافه کرد. براساس اطلاعات به دست آمده، هزینه هر زیرنویس به اندازه 15 ثانیه تیزر محاسبه خواهد شد. جالب است بدانید در گیم اول بازی دوم ایران و آمریکا، مجموعا 17 آگهی زیرنویس پخش شد که احتمالا با ضرب آن در عدد سه می‌توانید به یک رقم قابل توجه دست پیدا کنید! همچنین به تازگی در برخی برنامه‌های تلویزیونی شاهد بازگشت «تبلیغات گوشواره‌ای» هستیم. این آگهی که برای مدتی در سیما منسوخ شده بود، به درج نشان شرکت‌ها و موسسات مختلف در بالای تصویر، سمت راست مربوط می‌شود.

در دو مسابقه ایران و آمریکا، این گونه از تبلیغ بار دیگر توسط شبکه سه انجام گرفت.  - هزینه تبلیغات شفاهی را هم باید به جمع درآمدهای سازمان از ناحیه پخش این مسابقات اضافه کرد. اگر بیننده دو بازی ایران و آمریکا بوده باشید، حتما شنیده‌اید که بهزاد کاویانی بارها از یک برند خاص که اسپانسر برنامه بود نام برد. بدیهی است که رقم این اسپانسرینگ ویژه، با همه تعرفه‌های آگهی فرق دارد و به این راحتی‌ها هم نمی‌توان از آن سر درآورد!


- درآمدهای هنگفتی که در این مطلب برشمردیم، حتی می‌توانست از این بیشتر هم باشد؛ اما چند مساله موجب کاهش سود پخش این مسابقات شد. از یکسو تقارن زمان برگزاری این بازی با مراسم اذان و افطار باعث شد از حجم آگهی‌ها کاسته شود؛ طوری که مثلا در بازی دوم ایران و آمریکا، تنها هشت دقیقه آگهی قبل از بازی، سه دقیقه بین ست اول و دوم و پنج دقیقه بین ست دوم و سوم پخش شد. این در حالی است که اگر پخش اذان و مناجات نبود،

احتمالا حجم آگهی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کرد. از سوی دیگر نیز فیصله پیدا کردن هر دو بازی در سه ست، دست صداوسیما را بست! از نظر بازرگانی حتما سودمندتر بود که این دو بازی پنج گیمه شود؛ اما خب بچه‌های فوق‌العاده کواچ جلوی سود بیشتر جام‌جم را گرفتند!

مجید کرامتی مقدم ; ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۳ تیر ۱۳٩٤